lördag 24 oktober 2015

Gemensamt arbete

Idag har jag fått hjälp av sonen och det har gått så undan i trädgården att jag inte hunnit fota alla moment!

Vi började i alla fall med att åka och köpa ägg och få med oss så mycket hönsgödsel vi kunde. Det blev 3 hinkar, och därmed fullt bagageutrymme. Jag har dock ingen aning om detta är mycket eller lite i förhållande till den odlingslåda jag byggt. Vi beslutade dock att hälla två av hinkarna i odlingslådan och spara en till nästkommande låda som sonen lovat att spika ihop i veckan. Behöver jag mer vet jag att jag får komma tillbaka och hämta mer. Riktigt gott gårdsfolk vi nyss lärt känna lite grann!!

Sen tömde vi (läs sonen!) en av trädgårdskomposterna. Jag var dock arbetsledare, ihärdig påhejare och sällskap! Och ibland hjälptes vi åt.


Riktig höstkänsla infann sig medan vi jobbade!


Härligt att ha en trädgårdskompost att fylla! Jag har bara grundat med lite grenar och visset gräs, och förmodligen åkervinda.

Gödslet och allt fint material från komposten, samt alla läbbiga kryp (vi såg maskar, och mängder av gråsuggor, slingrande tusenfotingar, och ett gäng spindlar) lades ovanpå i odlingslådan, som då såg ut så här med ett lager av årets förmodligen sista gräsklipp.


Men det är fortfarande gott om plats, vilket jag inte riktigt väntat mig, så mer material får samlas ihop och läggas på!!

6 kommentarer:

  1. Det är trevligt att jobba ihop i trädgården. Jag brukar oxå ha rollen som påhejare och sällskap.
    Egen kompostjord är guld värd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen kul att få ha lite sällskap! Vanligtvis är jag rätt mycket ensam när jag jobbar i trädgården, men så är det ju också jag som har mest tid till det.
      Jag är jätteglad över att ha tillgång till så mycket kompost redan. Men där finns nog åkervindarötter, så jag får se om jag får bort dem eller om jag svär över mängden åkervinda som överlever vintern.

      Radera
  2. Vad nyttig man känner sig.
    Jag hade också velat ha el indraget i växthuset, men det är nog inte lönsamt. Men i garaget med lyse tänt 14 timmar per dygn hade vi förra vintern.
    Angående tyg på mässan. Det var precis sådant tyg jag var ute efter. Men ville man ha något annat var det inte så mycket att välja på. Men massor av garn. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lönsamt är det nog inte med varmväxthus, men tänker mig att det är mysigt. Jag har dock inte vågat kolla kostnader för det ännu. Det finns så otroligt mycket mer som har högre prio vad gäller hus och trädgård!
      Vilken tur att du fick tag i just det du var ute efter på mässan. Jag tolkade det inte så. Härligt!!

      Radera
  3. Det är alltid så att det ryms/går åt mycket mer material i odlingslådorna än vad man räknar med, tycker jag. Dessutom sjunker det ju ihop så man får fortsätta fylla på och fylla på och fylla ..... Jag ska snart räkna ut hur mycket jord jag måste köpa till mina odlingslådor och pallkragar i vår. Det blir MASSOR! Mitt komposteri har ju just bara kommit i gång så det blir inte mycket att räkna med därifrån. Tidningspapper och annat att "bottna" med går det åt MASSOR också, eller hur? Jag har ingen papperstidning, så jag får spara på allt i pappersväg och tar även tidningssamlingar från vänner och bekanta. Några flyttlådor som gått sönder har jag också spara.
    Ha det gott!
    /Eva Linnea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojojoj, är det så mycket påfyllande. Ja, då får vi nog också ta till lite köpematerial! Men det får bli till våren då!
      Bottnar du med tjockt lager papper? Jag trodde nämligen att det skulle gå åt mer. Jag använde nog 2-3 sidor i taget att bottna med. Är det för lite? Men så har vi ju utan att beställa fått tidning varje dag, så det har vi inte ont om. Annat var det inför flytten. Då fattades det tidningspapper att packa med!
      Ha det gott du också!! =)

      Radera