torsdag 1 oktober 2015

Groblad

Jag har hittat groblad i gräsmattan och blev riktigt glad!


Inte mycket att hurra för kanske många tänker, de är ju bara ett ogräs. Men jag tycker det är spännande med de gamla läkeväxterna. Och just groblad blev jag påmind om i senaste numret av Natur och Trädgård, som jag också har tipsat om tidigare.

I tidningen beskrevs historien kring grobladen och dess användning och flera olika sorter fanns med på bild. De här bilderna kommer från Plant world seeds. Riktigt fina tycker jag.

Plantago Major 'Frills'                                     Plantago Coronopus

          Plantago Major Rubrifolia                    Plantago Rosularis 'Bowles´ Variety'

 Plantago Subulata

Kanske den här är läckrast av dem alla.
Plantago major 'Purple perversion'

Den, och kanske fler, tycks vara framtagen av Joseph Tychonievich. Bilden är i alla fall hämtad från hans blog.

Mitt exemplar kommer i alla fall att få flytta till den blivande lunden, så får vi se om den får sällskap så småningom.

8 kommentarer:

  1. Visst är det spännande med trädgård.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det! Jag hoppas det fortsätter vara lika spännande!

      Radera
  2. Tänk att det finns så många olika sorters Groblad. Kul att du visar!
    Må så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt otroligt många! Och jag var alldeles ovetande nyss! =)

      Radera
  3. Hej! Så roligt att du lämnade en hälsning hos mig! Den röda du visar ser verkligen fin ut./Merja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var roligt att titta in och se alla dina fina blommor! =)
      Visst var den lite häftig, den röda grobladen!

      Radera
  4. Haha, du hittade ett groblad i din gräsmatta och blev glad! Det är roligt när man hör någon bli glad av ogräs som det väl betraktas som av dom flesta! Men det kommer att bli fint i din lund. Var det inte så att det inte fanns groblad i Amerika från början, men det kom dit med invandrare från Europa, det hade fastnat frön under fötter och skor?
    Hortensiorna är på väg att blomma över och blommorna ska ändå bort så det är ingen fara, tror jag, hoppas jag! Dom ska ju ändå klippas bort och beskäras till vårvintern så jag tänkte, nu tar jag dom!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jo, jag är nog lite knasig och går igång på lite udda (eller alldeles jättevanliga) växter! =) Men nu är grobladet flyttat till sitt "finställe"!
      Du kan din grobladhistoria i alla fall! För det är alldeles rätt!
      Ha det gott!

      Radera